Op Cultuurlijk zijn al regelmatig podcast-gerelateerde artikelen verschenen. Het begon met de vraag waar je eigenlijk podcasts kunt luisteren, zowel als iPhone- of als Android-gebruiker. Daarna zijn er meerdere recensies van Nederlandse podcasts geweest. Nu werd het tijd om te level-uppen!
Daarom ben ik, samen met Roy Vlieland, een aantal weken geleden begonnen met de podcast Quarantaine, Cultuur en Corona. Op afstand, wel 300 kilometer van elkaar vandaan, met verschillende opnameapparaten en soms wat vertraging op de lijn. Maar dat weerhield ons er niet van om lekker te gaan kletsen. Nadat we verschillende tunes hadden verzameld om ons gepraat muzikaal te omlijsten, zijn we begonnen. In onze podcast bespreken we teksten die ons zijn opgevallen en laten we ook iedere keer een student aan het woord in de ‘Corona Column’. Daarin laten we horen hoe het anderen in quarantaine vergaat. Inmiddels zijn we al zeven afleveringen verder, en ik zou graag een aantal highlights uitlichten.
Natuurlijk begin ik bij het begin, nummer 1 – de pilot. Wil je een enigszins zenuwachtige Marit horen, grijp dan in deze aflevering je kans. De tekst die ik had uitgekozen past daar qua titel trouwens erg goed bij: ‘Angst is maar voor even’ van Kommil Foo. Je hoort in twintig minuten over de verschillen tussen Belgisch en Nederlands publiek en waarom Belgische tv beter is dan Nederlandse. Tussendoor gaat het ook nog even over een Drentse zanger, Daniël Lohues.
Aflevering drie sloot mooi aan bij de uitreiking van de Annie M.G. Schmidtprijs. Dit is de prijs voor het beste kleinkunstliedje van het afgelopen theaterseizoen. ‘Gewoon Opnieuw’ uit de voorstelling Showponies 2 van Alex Klaasen won dit jaar deze prijs. Zowel Roy als ik werd geraakt door de tekst, met een snelle wending van geluk naar verlies naar uiteindelijk hoop. Tel daarbij goedgeplaatste spitsvondige grapjes op, en je hebt een tekst waar je minstens tien minuten over kunt praten.
Al in de vierde aflevering stond iets heel bijzonders op het programma. We hadden namelijk onze eerste live-opname. Tijden het gildenfestival, op de Discord-server van Prometheus namen we deze aflevering op. Ook al hadden de anderen hun camera uitgeschakeld, het voelde toch anders dan anders. Gekleurde vierkantjes staarden ons vanaf het scherm aan. Dat weerhield ons er niet van om het te hebben over Toon Hermans. Roy koos de tekst ‘Ik heb het leven lief’ van zijn hand. In deze soms lastige tijden is dat een belangrijke boodschap om te onthouden.
De zevende aflevering is tot nu toe de meest recente. Daarin hebben we het uitgebreid gehad over het Songfestival, wat de afgelopen week niet door kon gaan. Gelukkig bedacht NPO Radio 2 daar iets op: de Songfestival Top 50. Omdat we beiden daarvoor een lijstje hadden ingeleverd, konden we het niet laten om die te vergelijken. Ondertussen las Roy ‘de Troubadour’ van Lenny Kuhr voor. Mijn tekst is daar een vervolg op: ‘Residu’ van Jan Beuving en muziek van Tom Dicke.
Mocht je nu ook benieuwd zijn geworden naar de andere afleveringen, luister dan vooral via Soundcloud of Spotify! En, wil je zelf ook shinen in de podcast, stuur dan een mailtje naar quarantainecultuurcorona@gmail.com
0 reacties